Bu hafta İK'cılar olarak işe yeni başlayan çalışanı daha ilk
günden nasıl şaşkın ördek yavrusuna çevirebileceğimiz ve "ben nereden düştüm bu
firmaya, Allah'ım beni neyle sınıyorsun" aşamasına getirebileceğimiz
hakkında yazmak istedim.
Yaz dönemi sonunda genelde işe alımlar firmalarda hız
kazanır, dolayısıyla öncesinde böyle bir bilgilendirmenin yerinde olacağını
düşündüm.
Hazırsak başlayalım, sizlere 5 etkili yol sunacağım:
- İşe yeni başlamış ve iş yerinizde ilk günün geçiren yeni çalışanınızı İK olarak kimsecikler ile tanıştırmayın. Bırakın kendi kendine tanışsın. Amirinin kim olduğunu bilse yeter, hatta bence onu bile söylemeyin de, firmadaki diğer üst düzey yöneticiler hakkında da bilgi vermeyin, kim olduklarını söylemeyin. Takım arkadaşlarıyla da zamanla kaynaşır zaten. Hem ne demiş eskiler: "Çok muhabbet tez ayrılık". Yavaş yavaş, çekine çekine öğrensin herkesi ve olabildiğince sıkıntı yaşasın. Mesela asansörde karşılaştığı yönetim kurulu başkanını şirketteki çalışanlardan birisinin dedesi falan zannetsin ve yapabileceği en saçma esprileri yapsın. Kariyerine ilk günden bir balta vursun. Neticede kendisini işe alarak çok büyük bir al-i cenaplık göstermedik mi? Gösterdik. Kimse bizden daha fazlasını beklemesin!
- İkinci olarak kendisine sosyal alanlar ve onların kullanımı hakkında bilgi vermeyin ki diğer çalışanlar nezdinde olabildiğince komik duruma düşsün. Mesela yemek saatini söylemeyin, bakalım herkes ofisten yemek için ayrılınca neler döndüğünü anlayabilecek mi? Ya da servis saati ve yeri hakkında bir bilgilendirmede bulunmayın. Oturun ve keyifle, uzaktan kendi çabalarıyla neler yapabileceğini izleyin.
- Çalışanınız yeni yerine ve yeni iş arkadaşlarına adapte olmaya mı başladı? O zaman kendisine temin edilmesi gereken ofis ihtiyaçlarını da nereden temin edeceğini bulabilir? Kesinlikle isteyene kadar ofis ihtiyaçlarını karşılamayın. Defterin ve kalemin hayatımızdaki önemini anlaması açısından oldukça yararlı bir süreç olacaktır. Hatta kendisi isteyene kadar bilgisayar da vermeyin. Belki evden kendi bilgisayarını getirir? Adına kartvizit bastırmayın mesela, girdiği toplantılarda herkes kartvizitini uzatırken o şaşkın şaşkın etrafına bakınsın...
- Yeni çalışanınızı ilk haftasından şirketteki motivasyonu en düşük, yıllardır yeni gelenleri "biz de ilk zamanlar senin gibiydik koçum, çok heyecanlanma, burada işler böyle yürür" yollu yön göstermeleriyle ünlü, asla çalışmayan, çalışırmış gibi yapmayı en iyi beceren, herkesin neden yıllardır orada olduğunu merak ettiği, şirkete asla güvenmeyen ve en önemlisi kurum kültürü sıfır seviyesinde olan çalışanınızla tanışmasına ve şirket hakkındaki "gerçekleri" öğrenmesine fırsat verin. İleriki aylarda "ya bu aday görüşmede çok iyiydi, motivasyonu da çok yüksekti, ne oldu bu adama da böyle vurdumduymaz oldu" diye düşünmeye başladığınızda bu eski çalışanınıza danışmanız halinde size yeni gelenin kaybettiği özgüvenin ve motivasyonun nedenini açıklayacaktır.
- Ve son olarak kendisinin görev, yetki ve sorumluluklarını kendisine bildirmeyin. Yöneticisine de bilgilendirme yapması için yönlendirmede bulunmayın. İlk iki ayı boşu boşuna geçsin ve yeni çalışanının "ben burada ne yapıyorum, neden bu şirketteyim" aşamasına gelsin ve "E madem bana ihtiyaç yok o zaman ben gideyim" demeye başlayıp ufaktan ufaktan iş aramaya başlasın...
Ve eveeeett! Nur topu gibi bir sağlıksız
çalışanınız daha oldu. Siz kurum kültürünü oluşturmak ve benimsetmek için
danışmanlık firmalarından yardım isteyin, eğitmenler alın ve olabildiğince
büyük harcamalar yapın ama olmasın. Çünkü bir profesyonel olmak bunu
gerektirir. Profesyonellik biraz da burnunun ucundaki fırsatları kaçırmak değil
midir zaten?
İlgilisine
not: Unutmayın, şirkete yeni gelenler her zaman tabir-i caizse "burnu
en iyi koku alanlar"dır. Onlar sizin uzun uzadıya tartışıp bir sonuca
varamadığınız meseleleri bile şıp diye çözebilirler. Çünkü henüz "mesleki
körlük" ve "kurum körlüğü" oluşmamıştır. Çok vaktiniz yok,
ortalama 15 gün içerisinde onların da burnu koku almaz olur. Yeni gelenden
verim almanın en iyi yolu kendisinden 15 günün sonunda şirketle alakalı bir
rapor istemek olabilir. Böylelikle siz hiç maliyeti olmayan bir analiz
yaptırmış olursunuz, yeni gelen raporu yazacağı için daha uyanık davranır ve
tam bir motivasyonla işine sarılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder